marți, 24 octombrie 2017

Plahotniuc submină autoritatea președintelui?

În 10 luni de președinte al Republicii Moldova  Dodon a fost supus unor atacuri fară precedent din partea puterii, a opoziției, și a societății civile  deopotrivă. 


Pe 13 noiembrie 2016 Dodon este ales președinte al R.M. O lună mai tîrziu, 13 decembrie, CC decide să valideze mandatul acestuia. Cu 5 zile înainte Timofti semnează decretul prin care Harujen devine procuror general. Deși legea prevede expres că investirea președintelui  are loc în decurs de o lună din ziua alegerilor prezidențiale. În cazul lui Dodon Curtea a acționat în ultima zi.

Chiar în prima zi de președinte, 23 decembrie 2016,  Dodon este lipsit de mai multe competențe:
-        - dreptul de a aproba componența Consiliul Suprem de Securitate (CSS). Anterior, componenţa numerică şi nominală, atribuţiile şi programul de lucru al CSS erau aprobate de preşedintele Republicii Moldova. https://point.md/ro/noutati/politica/presedintele-dodon-lipsit-de-un-sir-de-competente-chiar-in-prima-zi-a-mandatului-sau

-         -Serviciul Protecţie şi Pază de Stat (SPPS) a fost trecut în subordinea Guvernului, iar directorul instituției  numit de șeful SIS, nu de președinte cum era pînă la Dodon. http://unimedia.info/stiri/viitorul-presedinte-al-rm--lipsit-de-controlul-asupra-sis-si-spps-124596.html

Pe 28 martie 2017, Dodon  propune organizarea unui referendum consultativ pe 4 chestiuni: abrogarea legii miliardului, studierea istoriei Moldovei,  drepturi suplimentare președintelui, reducerea numărului de deputați de la 101 la 71.  Potrivit constituției, decretul dat nu putea fi anulat nici de parlament, nici de guvern. 

Patru luni mai tîrziu, 27 iulie,  CC a decis că Referendumul consultativ iniţiat de preşedintele Dodon, pentru 24 septembrie, nu va avea loc. Potrivit Curţii Constituţionale, întrebările care urmau să fie adresate populaţiei depăşesc competenţele constituţionale ale preşedintelui.

Pe  5 octombrie curent, PD –ul a înregistrat un proiect de lege care prevede lipsirea lui Dodon de unele aspecte ce țin de apărarea națională. Modificările vizează art. 27 și 33, notează independent.md.  Astfel, la articolul 27 se introduce prevederea prin care Guvernul urmează să înainteze Parlamentului propuneri privind participarea militarilor la operațiuni internaționale de menținere a păcii sau umanitare.

În cazul art.33 alineatul 3 se propune ca „participarea unor unităţi (subunităţi) ale Armatei Naţionale în afara teritoriului ţării cu efective, armament şi tehnică militară la exerciţii militare comune cu unităţi militare ale altor state” să se aprobe de către Guvern, și nu de „Comandantul Suprem al Forţelor Armate”, cum figurează astăzi în legislație. http://independent.md/dodon-lipsit-de-inca-o-atributie-comandant-suprem-si-nu-prea/#.We3Z8Vu0OUk


Pînă și pe votul mix  a fost “chidănit” de democrați. De la 25, la 15 şi apoi la 5 circumscripții în diaspora și Transnistria. Pentru UTA Găgăuzia doar 2, în loc de 3 cît solicita consilierul prezidențial M. Lebedinschi.


În cazul dat despre care tandem poate fi vorba?


Concluzie: În timp ce opoziția și societatea civilă urlă non-stop Tandemul Dodon -Plahotniuc, primul este dezbrăcat cu pielea în fața tuturor și toți se fac a nu vedea. Curînd veți auzi că e lipsit de dreptul la opinie, ca și acum toți vor aplauda.