În 10 luni de președinte al Republicii Moldova Dodon a fost supus unor atacuri fară
precedent din partea puterii, a opoziției, și a societății civile deopotrivă.
Pe 13 noiembrie 2016 Dodon este ales președinte al R.M. O lună mai tîrziu,
13 decembrie, CC decide să valideze mandatul acestuia. Cu 5 zile înainte
Timofti semnează decretul prin care Harujen devine procuror general. Deși legea
prevede expres că investirea președintelui
are loc în decurs de o lună din ziua alegerilor prezidențiale. În cazul
lui Dodon Curtea a acționat în ultima zi.
Chiar în prima zi de președinte, 23 decembrie 2016, Dodon este lipsit de mai multe competențe:
- - dreptul de a aproba componența Consiliul Suprem de
Securitate (CSS). Anterior, componenţa numerică şi nominală,
atribuţiile şi programul de lucru al CSS erau aprobate de preşedintele
Republicii Moldova. https://point.md/ro/noutati/politica/presedintele-dodon-lipsit-de-un-sir-de-competente-chiar-in-prima-zi-a-mandatului-sau
- -Serviciul Protecţie şi Pază de Stat (SPPS) a fost
trecut în subordinea Guvernului, iar directorul instituției numit de șeful SIS, nu de președinte cum era
pînă la Dodon. http://unimedia.info/stiri/viitorul-presedinte-al-rm--lipsit-de-controlul-asupra-sis-si-spps-124596.html
Pe 28 martie 2017, Dodon propune organizarea unui referendum consultativ
pe 4 chestiuni: abrogarea legii miliardului, studierea istoriei Moldovei, drepturi suplimentare președintelui, reducerea
numărului de deputați de la 101 la 71.
Potrivit constituției, decretul dat nu putea fi anulat nici de
parlament, nici de guvern.
Patru luni mai tîrziu, 27
iulie, CC a decis că Referendumul consultativ iniţiat de preşedintele Dodon,
pentru 24 septembrie, nu va avea loc. Potrivit Curţii Constituţionale,
întrebările care urmau să fie adresate populaţiei depăşesc competenţele
constituţionale ale preşedintelui.
Pe
5 octombrie curent, PD –ul a înregistrat un proiect de lege care prevede
lipsirea lui Dodon de unele aspecte ce țin de apărarea națională. Modificările
vizează art. 27 și 33, notează independent.md.
Astfel, la articolul 27 se introduce
prevederea prin care Guvernul urmează să înainteze Parlamentului propuneri
privind participarea militarilor la operațiuni internaționale de menținere a
păcii sau umanitare.
În cazul art.33 alineatul 3 se propune ca „participarea unor unităţi (subunităţi) ale Armatei Naţionale în afara teritoriului ţării cu efective, armament şi tehnică militară la exerciţii militare comune cu unităţi militare ale altor state” să se aprobe de către Guvern, și nu de „Comandantul Suprem al Forţelor Armate”, cum figurează astăzi în legislație. http://independent.md/dodon-lipsit-de-inca-o-atributie-comandant-suprem-si-nu-prea/#.We3Z8Vu0OUk
Pînă și pe
votul mix a fost “chidănit” de democrați. De la 25, la 15 şi apoi la 5 circumscripții în diaspora și Transnistria. Pentru
UTA Găgăuzia doar 2, în loc de 3 cît solicita consilierul prezidențial M.
Lebedinschi.
În cazul dat despre care tandem poate fi vorba?
Concluzie: În timp ce opoziția și
societatea civilă urlă non-stop Tandemul Dodon -Plahotniuc, primul este
dezbrăcat cu pielea în fața tuturor și toți se fac a nu vedea. Curînd veți auzi
că e lipsit de dreptul la opinie, ca și acum toți vor aplauda.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu